تجهیزات و کاربردهای آن

همزن مغناطیسی چست؟

مقدمه

همزن‌های مغناطیسی، تجهیزاتی هستند که اغلب با استفاده از نیروی مغناطیسی نمونه‌ها را مخلوط می‌کنند. در این تجهیزات نیاز است تا یک مگنت (آهنربا) درون ظرف نمونه قرار داده شود. دستگاه با ایجاد میدان مغناطیسی موجب چرخش مگنت شده و این حرکت مگنت موجب اختلاط نمونه می­‌شود. بسیاری از همزن­‌های مغناطیسی کنونی آهن‌ربا را با استفاده از یک موتور الکتریکی می‌­چرخانند و یکی از ساده‌­ترین تجهیزات برای تهیه مخلوط می‌باشند. این تجهیزات متناسب با ابعادشان، اغلب برای هم زدن حجم‌هایی بین ۲۰ الی ۲۵۰ میلی‌لیتر از نمونه مناسب هستند. یک همزن مغناطیسی به طور کلی شامل یک سیستم گرمایش همراه برای گرم کردن مایع نیز می‌­باشد. همزن­‌های مغناطیسی بی صدا هستند و امکان هم زدن سیستم­‌های بسته را بدون نیاز به ایزوله سازی، مانند همزن­‌های مکانیکی، فراهم می­‌کنند. مایعایت با ویسکوزیته بالا یا محلول­‌های متراکم با استفاده از این روش به سختی مخلوط می­‌شوند. در این موارد، معمولاً نوعی هم زدن مکانیکی مورد نیاز است.

 

همزن مغناطیسی:  ساختار و نحوه عملکرد

فرآیندهای هم زدن در آزمایشگاه‌­ها با هر شکل و اندازه معمول است. صرف نظر از برنامه یا فرآیند خاصی که انجام می­‌شود، تکنسین­‌های آزمایشگاه باید از بهترین تجهیزات برای کار و ایجاد اطمینان از نتایج ثابت استفاده کنند. متأسفانه، برخی از آزمایشگاه­‌ها به دلیل استفاده از تجهیزات و ابزارهای اشتباه همزنی، سطح عملکرد یا ثبات مورد نیاز خود را ندارند. به همین دلیل بسیار مهم است که روش­‌ها و تجهیزات هم زدن را بشناسید و این که چه زمانی آنها انتخاب مناسبی برای کار شما هستند.

اصل کار همزن مغناطیسی (شکل ۱) بر اساس جاذبه و دافعه بارهای همسان و غیر همسان می‌­باشد. میکرو موتور با ایجاد دائمی بارهای همسان و غیر همسان منجر به گردش آهنربای درون ظرف می­‌شود (شکل ۲) و میدان مغناطیسی دوار ایجاد شده توسط میکرو موتور باعث می­‌شود که محلول به صورت همگن و یکنواخت مخلوط شود، سرعت همزن قابل تنظیم است و به طور گسترده‌­ای برای هم زدن حلال در ویسکوزیته­‌های مختلف مورد استفاده قرار می­‌گیرد. بیشتر همزن­‌های مغناطیسی مجهز به سیستم کنترل دما نیز می­‌باشند که این امر موجب این قابلیت را برای کاربران در آزمایشگاه ایجاد می­‌نماید که دمای نمونه را با توجه به نیاز آزمایش گرم و کنترل کنند و شرایط دمای مورد نیاز را حفظ و دمای مایع مخلوط را با نیاز آزمایش تضمین نمایند.

 

شکل ۱- همزن مغناطیسی

 

ساختار همزن­‌های مغناطیسی پیچیده نمی­‌باشد، یک همزم مغناطیسی بر اساس شکل ۳ داری قطعات زیر می‌باشد.

  1. صفحه نگهدارنده: این صفحه اغلب اوقات از جنس استیل یا آلیارژی از مس و آهن می­‌باشد تا توانایی انتقال حرارت تولید شده توسط المنت حرارتی به ظرف نمونه را داشته باشد.
  2. المنت حرارتی: المنت حرارتی برای آزمایشاتی که به طور هم­زمان نیازمند اختلاط محلول و دمای بالاتری از دمای محیط می‌­باشد تعبیه شده است.
  3. آهن ربا، کلاهک (فلنج) و موتور القایی: آهنربا و موتور القایی موجب ایجاد یک میدان مغناطیسی دائمی و دوار می‌شوند.
  4. مدار الکترونیکی و قاب: مدار الکترونیکی این امکان را به کاربر می­‌دهد تا سرعت همزن و میزان دمای تولید شده توسط المنت حرارتی را تنظیم نماید.

شکل ۲- نحوه عملکرد همزن مغناطیسی

 

شکل ۳- ساختار همزن مغناطیسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.