تجهیزات و کاربردهای آن

شیکر آزمایشگاهی چیست؟

مقدمه

شیکرهای آزمایشگاهی ابزاری هستند که به تشکیل مخلوط همگن از بیش از یک ماده کمک می‌­کنند. در بسیاری از صنایع مانند غذا و نوشیدنی، مواد آرایشی، داروها، الکترونیک و همچنین آزمایشگاه­‌هایی که با علوم زیستی، تصفیه فاضلاب و بیوتکنولوژی سرو کار دارند، شیکرهای آزمایشگاهی قسمت مهمی از این آزمایشگاه‌­ها هستند. در واقع هم زدن و مخلوط کردن در شیکر آزمایشگاهی بسیار مهم است؛ چون میزان هم زدن مکرر و سریع مواد شیمیایی در انجام  آزمایش­‌ها ضروری می‌باشد.

 

شیکر آزمایشگاهی

شیکرهای آزمایشگاهی مخلوط­‌ها یا محلول‌­هایی را که روی آنها قرار می­‌گیرد، تکان می­‌دهند. صفحات به صورت رفت و برگشتی یا دایره­ای مرتعش می­‌شوند تا اجزا موجود مخلوط یا محلول را بهم بزنند. اولین قدم در انتخاب یک شیکر مناسب دانستن پاسخ سوالات زیر راهنمای خوبی برای انتخاب یک شیکر آزمایشگاهی مناسب می­‌باشد:

  1. میزان ظرفیت شیکر چقدر می­‌باشد؟ (هم برای حجم کل و هم برای وزن)
  2. دامنه سرعت لرزش به چه میزان است و به چه اندازه‌­ای می­‌توان آان را کنترل کرد؟
  3. آیا شما به یک شیکر کنترل دار نیاز دارید؟ شیکر داری انکوباتور، حمام کنترل دما یا خنک کننده
  4. چه مدل لرزشی برای شیکر نیاز دارید؟ گردابی، موجی، مداری و…
  5. چه توابع برنامه ریزی بر روی شیکر موجود است؟

در سال­‌های اخیر همزن مغناطیسی جایگزین شیکر در آزمایشگاه شده است اما همچنان برای مخلوط کردن و هم زدن در حجم‌­های زیاد، زمان‌­های طولانی مدت و شرایط خاص از شیکر استفاده می‌­شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد همزن مغناطیسی می­‌توانید به مقاله « همزن مغناطیسی چیست؟ » مراجعه نمایید.

عموما یک شیکر شامل اجزای زیر می‌­باشد: (شکل ۱)

  1. صفحه گردان در جهت­‌های مختلف و با توجه به مدل شیکر در زوایای مختلف
  2. نگهدارنده‌­های ارلن، بالون حجمی یا لوله‌­های آزمایشگاهی
  3. صفحه دیجیتال تنظیمات شیکر

شکل ۱- شیکر آزمایشگاهی

 

انواع حرکت شیکر آزمایشگاهی

دستگاه‌های شیکر آزمایشگاهی در کل شامل حرکت‌های زیر می‌­باشند:

  1. دورانی
  2. رفت و برگشتی
  3. چرخشی
  4. الاکلنگی
  5. زاویه دار
  6. لرزشی

شیکرها ابعاد گوناگونی برای قرار گرفتن ارلن، بالن، پلیت یا میکرو پلیت را دارند. در آزمایشگاه­‌ها معمولا از چندین دستگاه شیکر با قابلیت‌­های متفاوت استفاده می­‌شود. انواع خاصی از شیکرها قدرت گرمادهی تا دمای خاصی را دارند. در برخی آزمایشات دما اهمیت فراوانی می‌یابد و باید تا درجه خاصی سرد و یا گرم بشوند.

 

انواع مختلف شیکر آزمایشگاهی

  • شیکر آزمایشگاهی گردابه‌­ای (Vortex shaker)

شیکر گردابه­‌ای (شکل ۲) دستگاهی معمولاً کوچک است که برای تکان دادن یا مخلوط کردن ویال­‌های کوچک مایع استفاده می­‌شود. برجسته‌ترین ویژگی آن این است کاربر ویال را در جای مخصوص خود قرار داده و مایعات درون ویال مخلوط می­‌شوند. یک شیکرگردابه­‌ای از نظر میزان تنظیم سرعت بسیار متغیر است و سرعت لرزش را می‌توان در هنگام لرزش با چرخاندن یک کلید به طور مداوم تغییر داد.

شکل ۲- شیکر آزمایشگاهی گردابه‌ای

 

  • شیکر آزمایشگاهی موجی (Rocking shaker)

این مدل شیکر آزمایشگاهی (شکل ۳) حرکتی مشابه موج دارند، به خصوص برای مخلوط کردن ژل­‌ها، غشاها و مایعاتی شبیه به ژل‌­ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شکل ۳- شیکر آزمایشگاهی موجی

 

  • شیکر آزمایشگاهی صفحه‌­ای (Platform shaker)

شیکر صفحه‌­ای (شکل ۴) به شکل یک صفحه روی میز است، این صفحه به صورت افقی حرکت می‌کند و دارای ابعاد مختلفی می‌باشد. مایع مخلوط شونده درون ظروف آزمایشگاهی (ارلن مایر و…)، فلاسک­‌ها یا گاهی در لوله‌های آزمایش یا ویال­‌هایی که درون سوراخ­‌های صفحه قرار می­‌گیرد و پس از تنظیم زمان و سرعت حرکت، صفحه حاوی نمونه با حرکت رفت و برگشتی جابجا می‌شود. به طور کلی اندازه صفحه و حداکثر میزان جابجایی از عوامل مهم در انتخاب این نوع شیکر آزمایشگاهی است. شیکرهای صفحه­‌ای همچنین می‌­توانند با سیستم­‌های دیگری مانند میکسر چرخشی برای سیستم‌­های کوچک ترکیب شوند. شیکر­های صفحه‌­ای برای تولید در آزمایشگاه­‌ها با تجهیزات علمی منبع باز طراحی شده‌­اند.

 

  • شیکر آزمایشگاهی اوربیتالی (Orbital shaker)

شیکر آزمایشگاهی اوربیتالی (شکل ۵) با حرکت دورانی با سرعت کم (۲۵-۵۰۰ دور در دقیقه) در سطح افقی نمونه داخل ظروف را مخلوط می‌کند. موارد مهم برای انتخاب این دستگاه سرعت چرخش، قطر دوران، اندازه صفحه و اندازه فلاسک‌ها می‌­باشد. از ویژگی‌­های آن می‌­توان به عدم ایجاد ارتعاش و تولید گرمای کمتر اشاره کرد. به همین دلیل است که می‌توان آن را دستگاهی ایده آل در کشت میکروبی، شستشوی لکه‌ها و اختلاط عمومی دانست. معمولا با قرار دادن شیکر اوربیتالی در یک انکوباتور به دلیل درجه حرارت پایین و ارتعاشات کم آن را ارتقا می‌دهند.

شکل ۴- شیکر آزمایشگاهی صفحه‌ای

 

شکل ۵- شیکر آزمایشگاهی اوربیتالی با انکوباتور

 

  • شیکر آزمایشگاهی انکوباتور (Incubator shaker)

شیکر انکوباتور (یا شیکر حرارتی- شکل ۶) ترکیبی از یک شیکر و انکوباتور می­‌باشد. در واقع شیکر انکوباتور دستگاهی است که علاوه بر توانایی تکان دادن مخلوط، امکان نگه داشتن آن در شرایط مطلوب دمایی را نیز دارا می­‌باشد و در عین حال شرایط بهینه را برای رشد میکروب‌­ها یا همانندسازی DNA حفظ می‌­کند. شیکر انکوباتور دستگاهی بسیار کارامد برای رشد سلول نیز می­‌باشد، زیرا توانایی تکان دادن و هم زمان تامین اکسیژن و مواد مغذی در شرایط مطلوب اطراف محیط کشت را دارا می‌باشد. هر کسی که از یک شیکر انکوباتور برای تولید مخمر یا باکتری در آزمایشگاه استفاده می‌کند، باید مراقب باشد که تحت شرایط معمول در آزمایشگاه، سرعت انتشار اکسیژن از فاز گاز به فاز مایع متزلزل است.

شکل ۶- شیکر آزمایشگاهی انکوباتور

 

لازم به ذکر است انواع مختلف دیگری از شیکر اعم از شیکر غلطکی برای لوله­‌های آزمایشگاهی، شیکر انکوبانور یخچال‌دار و… موجود است که برای کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

 

  کاربردهای شیکرهای آزمایشگاهی

برای انواع مختلفی از شیکر­هایی که نام برده شد، کاربردهای متفاوتی مانند هم زدن یک مخلوط، کشت سلول،‌ کشت DNA و… را می‌توان نام برد. شیکر­ها کاربردهای مختلفی در آزمایشگاه‌­های تحقیق و توسعه صنایع و نیز آزمایشگاه­‌های میکروبیولوژی دارند. مراکز تحقیقاتی با توجه به نیاز هر آزمایشگاه، کاربر به انتخاب شیکر مناسب برای رسیدن به هدف مورد نظر خود در آزمایشگاه می‌­پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.